tisdag 29 januari 2013

Produkttest - Kyocera Keramisk kniv

Idag testade jag en japansk kockkniv från Kyocera för första gången.

http://www.knivskarp.nu/kockkniv-16cm-keramisk-p-174.html?cPath=92

Helt otroligt vilken skillnad en riktig kniv kan göra. Skar tomater, gurka och paprika. Jag skrattade faktiskt till högt för mig själv när jag skar i paprikan för jag har aldrig använt något såhär vasst!

På gurkan märktes väl ingen större skillnad. Men tomaten gick som en dans.

Tips från coachen, Skär inte upp kött när du har en köttgaffel av stål nedstucken. Försvann en fin flisa från keramiken när jag testade detta.

För och nackdelar?

Plus:
Otroligt vass
Håller skärpan mycket längre än stålknivar
Väldigt lätt
Snygg?

Minus:
Tål inte att tappas i golvet
Missar du och skär dig i fingret går den ner till benet innan du märker nått
Du behöver ett ganska dyrt bryne när du väl behöver vässa kniven


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar